Nyhedsbrev marts 2010

Tunge løft

To Draken kolliderede under landing 24. maj 1972. Årsagen var ombyttede bremseledninger i bagsædet på den tosædede. Heldigvis kom ingen tilskade, selvom NEP i den ensædede endte på hovedet og måtte have BOR til at grave sig fri. "LeTourneau" kranen - også kendt som "Dino", efter Fred Flintstone's dinosaur "hund" - kom atter i aktion. (Se også fotoalbum).

LeTourneau - Guds entreprenør

På trods af navnet var LeTourneau amerikaner - kendt for entreprenørmaskiner og kraner. De var specielle ved at have en elmotor på hvert af kæmpehjulene. En central (F.eks. Cummins Diesel) motor leverede strømmen.

USAF havde problemer med at fjerne havarerede bombefly i en fart, så de næste kunne lande. 
Hvordan fjerner man en havareret B-24 på få minutter?

Store maskiner

 Don Campbell - en seriøs modelbygger. 
http://www.flickr.com/photos/doncampbellmodels/sets/72157594306641023/show/

Verdens største gummiged!

Flyvevåbnet havde også terrængående trehjulede LeTourneau flytransportere. De skulle skjule flyene i "omegnen", men hurtigt bringe dem tilbage til startbanen. Det var før "Seksdagskrigen", hvorefter sheltere (betonhangarer) kom på mode.

U.S. Navy crash-kran til hangarskibe.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

John F. Nielsen | Svar 09.11.2020 18.28

Det siges, at den ene fløj i en pæn bue over den 2 sædet. Jeg så det ikke, men det kan være historier, som kørte på flyvestationen.

Palle Jørgen Christensen | Svar 08.11.2020 13.00

(3) og hældte skum på. I bagklogskabens lys ville man i dag lade en mand blive tilbage ved NEP. Psykisk førstehjælp. Der var ikke ild i flyet. Mvh. Palle J. C.

Palle Jørgen Christensen | Svar 08.11.2020 12.52

(2) - og ikke vente på at løfte med "Dino". Det begyndte at dampe/ryge pga. Brændstof, der dryppede på varme dele. Så de løb allesammen til deres brandbiler og

John F. Nielsen | Svar 04.11.2020 01.08

Piloten i den ensædet draken fortæller at han kunne se benene på folk omkring uheldsstedet. Pludselig forsvandt alle benene. Var der gået ild i flyveren ?

Palle J. Christensen 08.11.2020 12.39

Hej John. (Fra en brandmand, der var der.) Der var slået hul i canopyet, da flyet kørte ud i græsset og væltede rundt. Så det hurtigste var at grave et hul. - -

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

18.11 | 21:28

Kære Else. Vi er selvfølgelig interesseret ii artiklen. Kan du ringe onsdag mellem 09 og 15 på 72842090?
Med Venlig Hilsen.
Palle J. C.

...
12.11 | 09:39

Hej, måske I kan hjælpe mig. Jeg har før fundet en artikel om arbejdere der kørte Bjerringbro - karup, da lufthavnen blev etableret. Kender nogen til det?

...
09.11 | 18:28

Det siges, at den ene fløj i en pæn bue over den 2 sædet. Jeg så det ikke, men det kan være historier, som kørte på flyvestationen.

...
08.11 | 13:00

(3) og hældte skum på. I bagklogskabens lys ville man i dag lade en mand blive tilbage ved NEP. Psykisk førstehjælp. Der var ikke ild i flyet. Mvh. Palle J. C.

...
Du kan lide denne side