Nyhedsbrev marts 2010

Tunge løft

To Draken kolliderede under landing 24. maj 1972. Årsagen var ombyttede bremseledninger i bagsædet på den tosædede. Heldigvis kom ingen tilskade, selvom NEP i den ensædede endte på hovedet og måtte have BOR til at grave sig fri. "LeTourneau" kranen - også kendt som "Dino", efter Fred Flintstone's dinosaur "hund" - kom atter i aktion. (Se også fotoalbum).

LeTourneau - Guds entreprenør

På trods af navnet var LeTourneau amerikaner - kendt for entreprenørmaskiner og kraner. De var specielle ved at have en elmotor på hvert af kæmpehjulene. En central (F.eks. Cummins Diesel) motor leverede strømmen.

Her er en artikel fra LIFE 16. oktober 1944.
 USAF havde problemer med at fjerne havarerede bombefly i en fart, så de næste kunne lande.
http://books.google.dk/books?id=CEIEAAAAMBAJ&pg=PA49&lpg=PA49&dq=Letourneau+crash+crane&source=bl&ots=0gahqpihDb&sig=6oMjh3ZWIne4X3sMzzCoUcfvu1A&hl=da&ei=oAeRS-maFcTb-QaU_-yaBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAYQ6AEwAA#v=onepage&q=Letourneau%20crash%20crane&f=false

Der er mange andre "godbidder" i bladet - f.eks. i annoncerne.
Hvordan fjerner man en havareret B-24 på få minutter? (Billede mm. i "Life" artiklen).

Store maskiner

 Don Campbell - en seriøs modelbygger. 
http://www.flickr.com/photos/doncampbellmodels/sets/72157594306641023/show/

Verdens største gummiged!

Flyvevåbnet havde også terrængående trehjulede LeTourneau flytransportere. De skulle skjule flyene i "omegnen", men hurtigt bringe dem tilbage til startbanen. Det var før "Seksdagskrigen", hvorefter sheltere (betonhangarer) kom på mode.

U.S. Navy crash-kran til hangarskibe.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

19.10 | 18:22

Hej Erik. Vi er kun en håndfuld frivillige, ulønnede guider. Og vi skal også have fri ind imellem. Med Venlig Hilsen. Palle J. C.

...
12.10 | 16:07

Hvorfor har I ikke åbent på Lørdag eller søndag for alle os andre ????

...
19.09 | 17:39

Takker mange gange for den flotte rundvisning og de mange fortællinger på museet, det var særdeles informerende.
Venlig hilsen
Ove Birk Jensen

...
15.09 | 15:49

02 1958 03 1959.
Afgivet Wing OPS. Min opgave = indskrivning af kørebøger
samt løbende vedligeholds frekvenserne. på officerers Jeep = Holst S = Ras-
Hmp MFL

...
Du kan lide denne side