Nyhedsbrev marts 2010

Tunge løft

To Draken kolliderede under landing 24. maj 1972. Årsagen var ombyttede bremseledninger i bagsædet på den tosædede. Heldigvis kom ingen tilskade, selvom NEP i den ensædede endte på hovedet og måtte have BOR til at grave sig fri. "LeTourneau" kranen - også kendt som "Dino", efter Fred Flintstone's dinosaur "hund" - kom atter i aktion. (Se også fotoalbum).

LeTourneau - Guds entreprenør

På trods af navnet var LeTourneau amerikaner - kendt for entreprenørmaskiner og kraner. De var specielle ved at have en elmotor på hvert af kæmpehjulene. En central (F.eks. Cummins Diesel) motor leverede strømmen.

USAF havde problemer med at fjerne havarerede bombefly i en fart, så de næste kunne lande. 
Hvordan fjerner man en havareret B-24 på få minutter?

Store maskiner

 Don Campbell - en seriøs modelbygger. 
http://www.flickr.com/photos/doncampbellmodels/sets/72157594306641023/show/

Verdens største gummiged!

Flyvevåbnet havde også terrængående trehjulede LeTourneau flytransportere. De skulle skjule flyene i "omegnen", men hurtigt bringe dem tilbage til startbanen. Det var før "Seksdagskrigen", hvorefter sheltere (betonhangarer) kom på mode.

U.S. Navy crash-kran til hangarskibe.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

24.07 | 14:27

Har netop haft en fantastisk oplevelse sammen med min svigerfar på Gedhusmuseet. Vi blev forkælet med Jørgen som vores guide i knap 2 timer.
Tak Jørgen .

...
23.07 | 08:50

mange tak. det er modtaget og vi skal nok være der i god tid. Jørgen

...
22.07 | 20:57

Fint nok. I er i kalenderen. Kl. 1530 senest hvis I skal se det hele.
Med Flyverhilsen. PJC.

...
22.07 | 14:50

Jeg glemte at skrive at tidspunktet er ikke væsentlig. hilsen Jørgen

...
Du kan lide denne side